Choklad

Oooohh... det finns så otroligt många ämnen jag vill ta upp här! Så många idér, tankar och filosofier som måste ut i världen, slå rot i någon ynglings hjärna, växa, frodas och troligen förändra hela denna lyckliga personens liv för all framtid. Det kommer troligen även leda till att personen får minst 2 Nobelpris och då donerar ena till mig. Juppi! jag kommer få ett Nobelpris! ibland är livet härligt.
På dagens ämne. Jag vet att det inte blev vad jag utlovade, men som jag ser det kommer ni att förlåta mig.
Jag har länge vetat att choklad är väldig gott och även upptäckt att det är fler än jag som tycker detta. För att möta alla de emotionellt skadade , allmänt gottesugna, fin smakande och desperatas förfrågan så fins det idag på marknaden otal smaker och varianter. Smaker som polka-choklad, karamell och salt är idag inga konstigheter. folk lyfter knappt på ögonbrynen, menom dessa kommit under kanske 60-talt så hade det blivit ramaskri (tror jag)

Inlägget kommer inte handla om den massätningsanpassade chokladen (om det nu ens kan kallas det) som fins till salu i vart och varannat skjul på gatan och troligen även i skogen. Den samma som ligger och viker ut sig själv på stora reklamposters längs våra vägar och i tv. Den samma som produceras i några miljoner ton per år. Nej, det kommer inte att handla om dessa. Om man tittar bort från färglada hyllan, bort från alla blinkande lampor och glitter, så kommer man till stället där folk faktiskt vet vad dom gör. Vilka tror du gör bäst möbler? Dom som slänger ihop allt dom har hemma och pressar ut möbler på löpande band bara för att ständigt ha något nytt att dra till sig kunderna med eller som som gör en marknadsundersökning, ser vad vill folk ha, undersöker noga materialen, hand monterar ihop alla möbler och verkligen lägger ner sin själ i varje stol?

Jag snackar om de finare, etablerade kvalitéts märkerna som fins i välsorterade chokladaffärer. Det finns inte så mycket att säga. Det e bara bättre. Mycket bättre. Vissa kanske tycker det e vansinne att betala 60< kr för 100g choklad. Men säg ingenting om du inte har prövat, verkligen tagit dig tid att smaka, dissekera och analysera smakerna som sakta sprids och tillslut exploderar i din mun. Först då skulle jag lyssna på din åsikt.

Sen kommer vi ämnet "praliner". Dessa små underverk som en ängel (eller en djävul?) har kommit och lagt ut på strategiska platser på jorden. Oftast platser som vet hur man tar betalt. eller? Det verkar vara den allmänna uppfattningen att chokladpraliner är exklusivt och super lyxiga och bara till för folk som har 3 flaskor Louis Roederers Cristal på ständig kylning i kylskåpet. Men ack så fel som har! En 200g chokladkaga från ett "vanligt chokladmärke" kostar runt 20 kr och det get den ett pris på ca 100 kr/Kg. Chokladpraliner säljs oftar för 79 kr/Kg vilket är 20% billigare än en vanlig massproducerad choklad. Sen en annan fördel är att det oftast bara behöver 3- max 4 bitar och sen är man nöjd. Man vill inte har mer choklad för den stunden. En affär jag personligen kan rekommendera är Chokladfabriken. Om du går på stan och ser en av de tre som ligger i Stockholm, GÅ IN OCH KÖP!


Ps. Tänk inte så mycket, gör bara!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Kan tänka mig chokladprovning där igen babe ;)

2010-05-17 @ 21:27:59
URL: http://lisafeldthusen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0