Det papperslösa kontoret

Mina trogna undersåtar.. stunden är kommen. När alla trodde det va över har det hänt. likt en Fenixfågel har den ur askan kommit! En ny tanke och funderingar har formats i den perfekta hjärnan jag råkar besitta. Åter igen kommer någon bli så inspirerad av den, forska vidare och vinna någon form av pris som den sedan skänker till mig. Om du vinner så är det bara att kontakta mig så säger jag vart du kan sätta in pengarna.
Vad hände med "det papperslösa kontoret"? när datorn gjorde intåg på riktigt i våra liv så trodde man att pappers skulle få det jobbigt. Vem behöver papper när man har en dator? Allt e ju så smidigt när det är i digital form... Men kolla runt dig nästa gång du är på en arbetsplats. Det är MASSOR av papper överallt! Om något så har pappersförbrukningen bar ökat med tiden. Allt måste skrivas ut för "det är så jobbigt att läsa på skärmen". Jag extrajobbar på olika lager i Stockholm och där skriver man ut 10 sidor, kollar på dom i 10 min och sen slänger dom. Säg att man gör detta 30 gånger på en arbetsdag. Det är 300 sidor vi snackar om! det är 1500 sidor på en arbetsvecka. och det är bara jag! sen finns det ju 15 pers till som jobbar där. Det är en sån ofantlig många papper som bar används några sekunder totalt och sen slängs och troligen inte återanvänds. På varja möte ska det alltid delas ut en liten rejäl bunt med papper som man aldrig tittar i. På föreläsningar delas det ut papper som åker direkt in i mappen och blir liggande där. All reklam! tar in den från brevlådan och slänger den utan att titta i den.

jag tycker att man borde ta tag i den idén igen! Tekniken finns ju! Idag vill företagen att läsplattor ska ersätta böcker i sommar. släng in en internrett uppkoppling och touchskärm (dock inte för 9000 som iPad kostar) och problemet är löst. Istället för att printa ut allt på papper så kan man ladda ner det direkt istället. Självklart kommer folk vilja sno läsplattorna, men om alla har en varsin, varför ska man då ta dom? I alla filmer från förr som tolkade framtiden så fans inga papper. I alla filmer idag som tolkar framtiden finns det inga papper. E det inte dags att vi kommer dit snart? Man har visat det i lite drygt 50 år och inget mycket har hänt. Tekniken finns mitt framför näsan på oss. Använd den!

Sjukt bra idé, men lite dyr för gemene man

Ps. jag har utvecklat en fascination för pennor och vill därför att papper ska va kvar i världen, bara inte lika mycket av det.

Pps. Barn får ha papper att rita på och ge teckningen till sina föräldrar som MÅSTE ha dom uppe på sitt kontor.

Kommentarer
Postat av: Your babe

Håller med, allra mest om det där sista med barn som ska rita åt sina föräldrar som bara måste ha allt uppe på väggarna! Haha

2010-07-05 @ 19:55:43
URL: http://lisafeldthusen.blogg.se/
Postat av: Lina

Ja jag haller ocksa med pa det dar sista du skrev, om barnens teckningar. Klockrent!

2010-07-06 @ 21:04:41
URL: http://helbraflinga.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Grym sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-07-19 @ 23:49:02
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0