Lär känna dina saker!

Det är en otroligt känsla när man inser att man verkligen "känner" sakerna man använder varje dag. När man får till det precis som man vill ha det just för att man vet precis hur just ens egen maskin fungerar. Först då uppstår perfektion!

Här om dag va jag på stan och skulle införskaffa några av årets julklappar. Klockan va "kaffe" och smaklökarna suktade efter den bitterljuva smaken. Jag råkade lyckligtvis just då gå förbi ett Espressohouse och gick in för att ta just det dom säger sig vara ett hus för (fick en lite chokladbit på köpet! tack snälla expedit). Men det va inte alls vad jag hade förväntat mig. Inte alls faktiskt. Ingen höjdare. Den va FÖR bitter. Detta för mig osökt till dagens ämne.

Att känna sina maskiner. Veta alla deras brister och precis hur dom fungerar är lite av en egoboost. När man har sina egna små knep för att få espresson precis som man vill ha den kan man stå där och småle och gotta sig på sin egna lilla privata piedestal! "Jag vet något inte du vet". Det kanske är en liten och obetydlig sak för alla andra, men man måste finna de små guldkornen som förgyller ens dag.

Jag tycker om när man har satt sig egen prägel på saker. Vist är splitter nya saker helt underbara och vackra, men dom stiger ännu ett snäpp i personligt värde när man använt dom och lärt känna dom. När man har fått den där lilla bucklan i termomuggen och anpassat tätningen så att den funkar ännu bättre än när den va fabriks ny. När man hittat den perfekta inställningen på espressomaskinen kaffekvarn som är anpassat för just det underbara och perfekta kaffet min älskade sambo köpt. När man har lärt sig vilken sida på rakhyveln som är lite "mer aggressiv". Och när man har lärt sig att använda dessa skillnader till att göra "verktyget" ännu bättre än när den är fakriksny.

Jag längtar till den dagen vi har byggt vårt eget hus och lärt känna det. Veta hur dess personlighet är och vilka unika särdrag det har. Hur man ska gå i trappan för att minnimera ljuder och vilka rum man kan spela musik i utan att det stör hela huset. Jag vill nog inte veta exakt hur allting kommer att vara och bete sig, men det ska så klart vara självritat och allt bestämt själva. Men jag vill upptäcka hur golvet låter när man går på det. Hur varmt vattnet kan bli i kranen och vilka säkringar som går till vilket rum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0