Kaffe..

Det är kris på KTH! Cafeterian skall höja kaffe priset från 10 - 15 kr. Eller rättare sagt, dom ska ta bort den lilla muggen. Att köpa en stor mugg av deras bruna sörja som kallar kaffe (det är det inte! som Johan Glans kallar det Köffe: Kaffeliknande dryck) är så gott som otänkbart. Alternativet är att traska bort till pressbyrån och köpa en kaffe (och bulle) där men efter som att vi bara har 15 min raster så blir det svårt.
Problem två är att här hemma har vi ingen kaffepress. Snabbkaffe är en högst temporär lösning och vi hr inte plats för en kaffebryggare. Vi prioriterar Espressomaskinen. vad gör man då på morgonen när man vill ha kaffe?

Tanken att införskaffa en kaffepress är född, MEN den för ju 6-8 koppar vilket jag och min sambo inte kan trycka i oss. Det finns en lösning till båda dessa problem.

Gör en kanna kaffe på morgonen. Jag går min kopp, Lisa får sin halva kopp om hon vill ha och rästen kan man ta med sig till skolan i en isolerad behållare för att dricka i skolan. Många skulle kalla dessa för "en termos" men just termos är faktiskt ett fabrikat som började med att göra dessa isolerade behållare. Företaget thermos kan idag inte få skydd för sitt namn efter som att det blivit synonym med den typen av produkt. Samma sak med Jeep, glapack mfl. När Apple lanserade iPod så skickade dom även ut ett brev till alla återförsäljare där dom sa att dom inte fick kalla andra MP3 spelare för iPod. Detta för att Apple inte ville att iPod skulle bli ett synonym med den typen av product.

Jag har som tradition att göra en grundlig undersökning och jämförelse mellan liknande produkter för att få det absolut bäste eller snyggaste när någonting skall införskaffas. Så även denna gång..


Följande bildserie är en kombination av tänkbara alternativ:

En kaffepress från Bodum (Över) eller Stelton (Under)

En isolerad behållare från Thermos (0,5 L)

Sen måste man ju såklart ha någonting att dricka kaffet ur i skolan. Allas vår primus..


Over and out..

Ps. Continental frukost bestående av en kopp kaffe och en croissant är en sjukt bra upptäckt.. Fransmännen är något på spåren där..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0