Reseplanerare

Dom av er trogna läsare som bor i Stockholmstrakten kommer säkerligen känna igen sig i dagens inlägg. Även Göteborg och västtrafik lider av samma problem med sin så kallade "reseplanerare". Reseplanerare MY ASS!! är allt jag vill säga. Vist, den kanske ger dig ett sätt att ta dig till den platsen du ska till, men du kan ju glömma att det är det snabbaste och smidigaste sättet att ta sig dit på. Dom tycker nämligen att du gå ca 1,4 km när det finns en fullt fungerande, jätte trevlig lite busshållplats bara 100 meter längre fram på vägen från ditt mål.
Detta framtvingar genast en massa samhällskritiska frågor. Vika är det egentligen som ansvarar får våran kollektivtrafik? Kan det verkligen vara så svårt att ta fram ett program som faktiskt ger en sen snabbaste och smidigaste vägen att ta sig från A-B?

Vist kan jag tänka mig hur programmet fungerar, att den tar den hållplats som är närmaste innan målet och så får man gå de sista kanske 200 metrarna. Och det kan jag gå med på att göra. Men programmet borde samtidigt kolla vad som fins före hållplatserna. Programmet borde sätta en punkt mitt i målet, och sedan dra en stor cirkel och ta den hållplats som kommer upp först och berätta hur man tar sig till den! Idag kan människan utan större problem åka till månen. Vi kan prata och ha indirekt ögonkontakt med varandra trots att vi står på varsin sida jordklotet. Vi kan på millimeternivå berätta våran exakta position men hjälp av satelliter som är hur långt bort som helst. Vi kan bygga hus som är en kilometer höga. vi kan färdas ett antal gånger snabbare än ljudet och kollidera neutroner med varandra i ljusets hastighet. men vi kan INTE få en reseplanerare att fungera på ett vettigt sätt. Jag läste en bok förut, Liftarens guide till galaxen av Douglas Adamn. I boken fins det en ras aliens som har lyckats uppfinna spraydeodorantsflaskan före dom uppfann hjulet. Ser en viss likhet här! Läs förresten den serien böcker. Dom är mycket roande...




Nästa inlägg kommer troligen handla om rakning.. (kliffhanger!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0