Kaffe

Denna dryck är älskad och krävd av miljontals människor över jorden. Främst i västvärlden har jag fått uppfattningen om. Vad detta beror på kan vara att det va européerna som som utforskade central och Sydamerika som upptäckte denna dryck när dom "hälsade på" hos invånarna som som senare gjorde till slavar men det e en annan historia. tog drycken tillbaka till Europa och gav den till sina kungar och furstar. Men den första kommen kaffe kan inte alls varit god tycker man! jag har själv experimenterat att antal liter med "cava" för att få till rätt beska och what ever. men det e ju skitsvårt! Nyligen börjat med fenomenet "press kaffe" men mer eller mindre framgång. oftast mindre dock. Men det tar sig!

Dock märkt att kaffe är en hel vetenskap i sig! Temperaturen ska tydligen var 98 gradet på vattnet., men vem orkar ha koll på det? man slår ju bara på vattenkokaren och sen e saken klar. Sen kommer vi in på hela kapitlet om rostning och malning  och gud vet vad. Olika grovheter på kaffets malning lyfter fram olika smaker och intensiteter i drycken så många kräver. Det är ungefär som vin, i grunden smakar allt typ likadant för den som inte tänker på det. Om man dock börjar tänka på det väcker det sakta men säkert fram små små nyanser av skillnad som tillslut förändrar hela upplevelsen. Jag har själv en espressomaskin jag jag uppskattar väldigt mycket och använder dagligen. Jag och min sambo, Lisa, har märkt att det blir faktiskt skillnad på kaffe och kaffe. beroende på vilket märke man har, hur fint man maler bönorna, hur hårt man packar kaffet mm. Hon har ett ganska intressant och roligt sätt att bedöma mitt kaffe: antingen smakar det mycket eller lite hårspray. Vi fortsätter att experimentera tills vi hittar något som faller oss båda i smaken.

En intressant sak är hur beroende folk kan bli av kaffe. Eller blir dom verkligen det? Åter igen är det tvn som spelar in här tror jag. Tvn visar att människor är som är beroende av kaffe och MÅSTA ha det på morgonen för att dagen ska fungera. Vad skulle hända om du inte drack kaffe på morgonen? har du ens prövat? Ät en vettig frukost men type juce istället. Det är massa socker i det som får igång en minst lika bra. Koffeinet i kaffen gör dig inte pigg, det ända som händer är att hjärnan får kick och tror att den är pigg. Om du prövar att inte käka någonting på en hel dag och sen dricka en koppkaffe så kommer du garanterat inte få samma "behags"-känslor. det ända som händer är att man blir stressad och helt skakis i hela kroppen. Tro mig...

Kaffe ska inte dricka kaffe för att man "måste ha det". Kaffe ska dricka för att man vill dricka det. Tänk på alla små Kemiingenjörer som dagligen står och försöker komma fram till nya smak nyanser på kaffet för din skull. Och hur tackar du som? Jo genom att slänga ihop en kopp snabbkaffe på morgonen och svepa den i ett ryck för att få den omtalade mentala kicken och troligen senare magsår. Fuck kaffe på morgonen och avnjut den istället till en kaka eller bakelse fram på eftermiddagen när du har tid att verkligen uppskatta alla nyanser av den komplexa strukturen som med hjälp av många års träning och erfarenhet någon liten Colombian lyckats odla fram. En kopp kaffe kan liknas med konst. Vist kan man om man vill köpa en bild av en stor grön groda från IKEA och hänga upp på väggen där hemma. eller så kan man bida sin tid, komma på vad man gillar och köpa det man verkligen vill ha och istället för att varje dag tänka "varför köpte jag den där j**la grodan" tänka "shit va bra det blev nu"


Ps. snabbkaffe är inte kaffe, det e en brun sörja med koffein i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0